דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קשה להיות עצמאי 

מאת    [ 19/03/2014 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 2296 פעמים ]

קשה להיות עצמאי

אולי זאת המרות שמטילים עלינו במהלך השירות הצבאי שגורמת לנו לרצות להיות עצמאים. אולי זו בכלל התרבות היהודית, אולי זה בגנים שלנו אבל אין ספק שישראל היא מדינה של עצמאים. עשרות אלפי עסקים נפתחים כאן בכול שנה, אבל לצערנו חלקם הגדול נסגרים אחרי שנה עד שנתיים. כ 70% מהעסקים החדשים שמוקמים נסגרים פחות משנתיים לאחר הקמתם.
קשה להיות עצמאי. המטרה במיני במאמר זה הינה לנסות ולאפיין את הקשיים שחווה העצמאי בבואו להקים עסק חדש או לנהל עסק קיים. ניתן לאפיין שלושה סוגים של קשיים בהקמה וניהול של עסק עצמאי.


    • היציאה מעבדות לחירות (אדון לעצמי) – או בצורה אחרת היציאה מסיר הבשר של קבלת מרות. בין אם הגענו להקמת עסק עצמאי לאחר שנות שכירות רבות, ובין אם הכניסה לעולם העסקים נעשתה ישירות אחרי הצבא, הרי שהיציאה לעצמאות מחייבת שינוי חשיבה משמעותי. מעיסוק בצורך ללמוד ולהתמודד עם התפקיד בו אני מוצב (ההתמודדות עם האיך), לאחריות מלאה על??? הכול בעצם (וההתמודדות עם המה ובעיקר עם הלמה).
    כשכיר, תלמיד או חייל בצבא אני מגיע בשעה שצריך, עוזב בשעה שצריך, ובשאר היום אני עסוק בעיקר במחשבה על איך אני מבצע את תפקידי (בתקווה על הצד הטוב). אומרים לי מה צריך לעשות, תוך כמה זמן עלי לסיים,  לעיתים אפילו מסבירים לי למה עליי לעשות. אני כשכיר מתמודד עם הדרך. מטרתי לבצע התפקיד טוב יותר, מהר יותר, (או לחלופין בלי שתפסו אותי מפשל).
    כאדם עצמאי
    – לצד הגאווה וההתלהבות מהעצמאות והחופש, ממלאת אותי התובנה כי בעצם אני אחראי על הכול. אני מגדיר את השעה בה אני מתייצב במשרד (או אפילו על השאלה האם יהיה לי משרד), אני אמון על הכנת רשימת המטלות של עצמי, על הלקוחות, המכירות וכמובן על ביצוען. לפני שתהיה לי הזדמנות לשאול שאלות כמו איך עושים זאת נכון, אני חייב לשנות תקליט, להתחיל להתמודד עם שאלות כמו מה עושים, למה עושים, מתי ומה יהיה מחר.
    "כן כשאני חושב על זה (עדין במיטה) יש לי המון מה לעשות, אז אולי כדאי לחשוב עוד. תחושה של בלבול אוחזת בי. יצר הדחיינות המוכר (מחר אני בטוח יעשה זאת......הכול). אני פועל ללא מיקוד, עובר חסר מנוח מהתכנית שבניתי, לטלפון למוצר וחוזר חלילה.
    מחר הכול ישתנה. אני אעשה סדר ואתחיל לפעול בצורה שיטתית כדי להפוך את רעיון העסק העצמאי שלי  מחלום למציאות".

    • ההתמודדות עם ריבוי תפקידים, עולמות תוכן ומיומנויות  – לאחר שהצלחתי להסתגל למצב החדש בו אני אדון לעצמי אני מתחיל להתמודד עם ניהול או הקמת העסק. ואז אני מבין. כעצמאי אני אחראי על המון תחומי ידע שבעבר לא הכרתי. ניהול הכספים, שיווק, ניהול משא ומתן עם ספקים, השתתפות במכרזים, מימון, תפעול וכו. כל תחום כזה מכיל בתוכו עולם תוכן שלם שלא הכרתי. חלקינו לוקחים עזרה בהקמת העסק חלקינו מנסים לשרוד במינימום טעויות גדולות.
    לא פחות מורכבת היא ההתמודדות עם הצורך להתמקד. הצורך לעסוק בעיקר ולוותר על העיסוק בטפל שלעיתים הוא מעניין יותר, וקל יותר לטיפול. על בעל העסק להיות במקום הנכון ובזמן הנכון. לתת מענה לעשרות שאלות ולקבל עשרות החלטות לעיתים על נושאים שהוא אינו בקיא בהם ולעיתים בו זמנית, והכי חשוב לדעת לבקש עזרה.
    • ההתמודדות עם האתגרים הרגשיים שהם חלק בלתי נפרד מהיציאה לעצמאות. התחום  הרגשי הוא פחות מדובר, אבל לא פחות משפיע על היכולת של בעל עסק עצמאי לנהל את עסקו.  מדובר על שלושה צעדים רגשיים שבעל עסק חדש מחויב לבצע במהלך כניסתו לעולם העצמאי:
    • חשיפה עצמית – נכון בעידן הנוכחי נראה שיצר הפרסום והנכונות (אפילו הכמיהה) לעמוד במרכז הבמה קיים אצל כולנו אבל המציאות מראה אחרת. עבור רובינו הצורך להיחשף ולעמוד בפני העולם על החולשות והחזקות שלנו (העסק זה אנחנו) זוהי משימה שעלולה להיות מפחידה ולא פשוטה.
    • תמחור עצמי – כשכיר מחליטים בשבילי כמה שווה המוצר או השירות אותו אני מוכר או מייצר. כעצמאי אני קובע את המחיר. כשכיר אני מוכר את המוצר או השירות במנותק מעצמי כעצמאי המוצר שלי הוא סה"כ היכולות שלי המוצר הוא אני. לתמחר את המוצר זה לתמחר את עצמי. להחליט כמה שווה השירות זה להחליט כמה אני שווה. לא קשה לראות את הקשר בין התמחור לדימוי העצמי, ולדמיין את הקושי שבביצוע התמחור.
    • מי אוהב אותי – כולנו זקוקים לאהבה. כולנו רוצים שיעריכו אותנו, שיפרגנו לנו ושיגידו לנו דברים נחמדים. כששכיר מטלפן ללקוח פוטנציאלי ומקבל תשובה שלילית הרי שהפוטנציאלי לא אוהב את המוצר. כשבעל עסק עצמאי מתקשר הרי שהתשובה השלילית היא לי. כאמור המוצר והעסק זה אני.

החרדות שמתלוות לצורך להיחשף, הקרב על הדימוי העצמי במהלך התמחור של השירותים והמוצרים והאתגר הגדול ביותר להתמודד עם הכמיהה להערכה ואהבה מהווים שלושה אתגרים לא פשוטים שעל כל עצמאי להתמודד איתם.
הקשיים איתם מתמודד היזם שמקים עסק עצמאי ויוצא לדרך חדשה. אבל היזמים שישרדו לא יחליפו קשיים אלו בעד שום הון.. מי שישרוד את השנתיים הראשונות הקשות, ויעלה את העסק שלו על פסים של צמיחה יעיד. העצמאות נתנה לי עולם ומלואו. התפתחתי, התבגרתי, היום אני אדם אחר.  אני פשוט לא מבין איך לא עשיתי זאת קודם.
קשה להיות עצמאי אבל לא הייתי מחליף את העצמאות שלי בשום שכירות אצל אף אדם או גורם אחר. 

הכותב הוא זיו פורת בעל תואר בפסיכולוגיה ובפרט פסיכולוגיה קוגניטיבית. שירת שנים ארוכות בצה"ל כמפתח הדרכה יועץ ארגוני ומנהל הדרכה. בין תפקידיו שימש כמנהל תחום ההדרכה של חיל המודיעין.
לאחר השיחרור מצה"ל  הצטרף כשותף בחברת איי או פי מולטי מדיה, וכיום בעל עסק קטן לשיווק וקידום עסקים באינטרנט. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב